,

Meet the Cast & Crew – Linze Valk: ‘Iemand die snel tevreden is, maakt geen goede dingen’

Het filmen en de beeldmontage van Who is Alice zitten er al een tijdje op. Toch is in ieder geval één iemand nog keihard aan het werk om de film meer body te geven. Linze Valk is de geluidsman achter de schermen die voor de juiste muziek en locatiegeluiden moet zorgen. En dat gaat ‘m lukken. Zijn geheim? Het ochtendjassyndroom.

“Als ik hier fulltime mee aan de slag ga, dan kost het me zeker een maand werk.” Linze zegt het met een rustige stem. Routinematig haast, want hij is gepokt en gemazeld in het vak. Toch is nog altijd de passie voor zijn werk duidelijk terug te horen: “De muziek voor Who is Alice is al deels geschreven. Al van begin af aan heb ik iets sferisch, minimalistisch in gedachten. Ik denk dat het heel mooi wordt.”

Leeg canvas
Linze heeft er zijn handen – en vooral oren – vol aan. Alle muziek, elke conversatie, ieder geluidje: het moet kloppen als een zwerende vinger. En ook voor het geluid geldt: less is more. “Voor geluid gaat hetzelfde principe op als voor beeld. De meest simpele, rechtstreekse shots zijn de beste. Het zit ‘m in de eenvoud.” Die kracht van eenvoud zit ook in de film, vindt Linze. Hij zal wel gelijk hebben: ‘Life is simple, not easy’ is niet voor niets de tagline.

Voor Who is Alice kreeg Linze carte blanche wat de muziek betreft. “Het leuke van filmmuziek is dat ik mag beginnen met een leeg canvas. ‘Doe maar wat je wilt’ is vrij vertaald de briefing die ik dan krijg. Da’s natuurlijk niet helemaal waar, want de muziek moet net als het beeld in dienst staan van het verhaal. Het moet daarnaast beeld versterken en emotie teweeg brengen. Maar hoe ik dat doe, mag ik zelf bepalen.”

Samples
En gelukkig heeft Linze genoeg middelen ter beschikking om dit te bepalen. Techniek staat voor niets, ook wat geluid en muziek betreft. “Tegenwoordig is er zoveel mogelijk met muziekprogramma’s en samples. Zeulen en sjouwen met instrumenten voor opnames hoeft eigenlijk al heel vaak niet meer. Meestal red ik het met samples en kan ik het orkestje gewoon thuislaten, haha.”

Dat betekent niet dat Linze amuzikaal is. Integendeel, legt de geluidsman uit. “Een sample is eigenlijk ook een soort instrument. Daar zit dan ook mijn kracht in: ik ben niet uitzonderlijk instrumentaal, maar ik ben wel goed met samples. Los daarvan maak ik vooral gewoon wat ik mooi vind. Ik ben eigenwijs en dat maakt mijn werk leuker. Ik kan er namelijk een flinke brok passie in kwijt.”

Onzekerheid
En dan is er nog het ‘ochtendjassyndroom’, zoals Linze het noemt. “Als ik ’s ochtends nog in mijn ochtendjas zit, begin ik al aan mijn werk. ’s Avonds zit ik soms nog in m’n ochtendjas en bedenk ik me ineens dat de dag al om is. Ik vergeet de tijd compleet als ik werk en zo voelt dat ook. Ik denk dat dit ook ‘passie’ voor mij is: mijn hobby is mijn werk en andersom. Maar ik heb nooit het gevoel dat ik mijn hobby kwijt ben óf dat ik aan het werk ben.”

Die passie heeft ook een andere kant, geeft hij direct toe. “Het gaat hand in hand met perfectionisme. Ik heb eigenlijk nooit het gevoel dat het gelukt is. Hoogstens: ‘Hé, dit heeft wel iets.’ of zoiets. Ik denk dat dit komt door een soort fundamentele onzekerheid. Twijfel, over van alles. En dat is niet per se slecht eigenlijk, want iemand die snel tevreden is, maakt geen goede dingen.”

Wringen
Het is dus geen verrassing dat Linze mooie dingen wil maken. Aan ambitie geen gebrek, blijkt: “Speelfilms blijven voor mij het ultieme project. Daarom zijn we bij ons in Friesland hard aan het werk om een filmplatform van de grond te krijgen. Muziek voor series en docu’s is ook leuk, want een serie is uiteindelijk toch een soort film, opgeknipt in stukjes. Daar zit dus net zoveel uitdaging in als geluid- en muziekproductie voor een grote film.”

Zeker als de serie of een film om één thema draait. “Dat dwingt me namelijk om qua muziek zoveel mogelijk uit het thema of onderwerp te halen. Dan kun je inhoudelijk de diepte in. Sterker nog, je moet wel. En daar gaat het om, want muziek is niet alleen sferisch, het moet ook iets doen. Het moet raken op de juiste manier. En het mag af en toe zeker wringen.”

Interview: Jeroen Schalk
Beelden: Hans Tibben

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *